jump to navigation

Slecht slapen maakt je dik. 20/12/2013

Posted by Slaapwijzer in goed slapen, hygiëne en slapen, nieuws over slapen, Uncategorized.
trackback

wakker liggen slecht slapen

Weinig slaap? Wat gebeurt er met je gewicht?
‘Slecht slapen maakt je dik’ is geen fabel. Dat blijkt uit verschillende studies. Mensen die weinig slapen, zouden wel eens meer dan 5 kilo op een jaar kunnen verdikken. Ook al veranderen ze hun eetgewoonten en hoeveelheid lichaamsbeweging niet.

Het metabolisme van mensen die weinig slapen daalt. Daardoor verbruiken ze minder energie, waardoor zij in gewicht toenemen. Dat blijkt uit de resultaten van de Wisconsin Sleep Cohort Study aan de universiteiten van Stanford en Wisconsin.

Ghreline en Leptine geraken in de war.
Wanneer je minder dan 5 uur slaapt, heeft dit een invloed op de concentratie van de  twee hormonen, ghreline en leptine. Deze twee hormonen hebben een invloed op de eetlust. Ghreline wekt de eetlust op en leptine zwakt de eetlust af. Als je te weinig slaapt, dan wordt het evenwicht tussen deze twee hormonen verstoord. Bovendien bleek ook uit onderzoek dat mensen die het meest van hun slaap beroofd zijn hun metabolisme daalt. Daardoor verbruiken ze minder energie, waardoor zij in gewicht toenemen. Dat blijkt uit de resultaten van de Wisconsin Sleep Cohort Study aan de

Kortslapen en langslapen slecht voor de lijn.
Maar een nog recentere Canadese studie wijst nog andere conclusies aan.  Zo zouden de uren die in je in bed doorbrengt meer invloed hebben op je gewicht dan de uren die je doorbrengt in de Fitness. http://nbcnews.to/YQy18L

Kortslapen kan dus meer kans geven op zwaarlijvigheid. Maar ook langslapen heeft een effect op het gewicht van mensen. Zij die negen en tien uur slapen, hebben een grotere kans dat hun gewicht toeneemt. Een verklaring kan zijn dat de kwaliteit van de slaap bij langslapers niet optimaal is. Ze liggen dan wel langer in bed maar eigenlijk dragen deze uren slaap niet veel bij.  Zo worden zij eigenlijk kortslapers en dus daalt het metabolisme weer.

Ga voor regelmaat.
Wij raden je aan om vooral regelmaat te creëren in je slaappatroon. Probeer zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en ook rond steeds dezelfde tijd op te staan. Drink niet te veel alcohol of caffeïne voor dat je gaat slapen. Zeker tijdens de komende feestdagen zijn we hier best een beetje alert voor. Ban ook de computer en televisie uit je slaapkamer. Zo hou je je slaapkwaliteit op een hoog peil en ook je gewicht!

Wij wensen je alleszins prettige feestdagen en een gezond 2014 boordevol slaapgenot!

Natascha Wouterson
Wake up Happy

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: