jump to navigation

Help! Mijn partner snurkt… 18/06/2013

Posted by Slaapwijzer in goed slapen, hoofdkussens, Matrassen, nieuws over slapen, Uncategorized.
trackback

Wie het bed deelt met een snurker, is de klos. En dat kan behoorlijk zwaar wegen op je relatie.  Hoe weinig schuld een snurker aan zijn lawaaierige manier van slapen ook heeft, zijn partner aanziet hem als een dief in de nacht, die uit is op de zo broodnodige nachtrust.

Afbeelding

Wegvluchten van het snurken.
Zoek op het internet naar anti-snurkmiddelen. Je zal versteld staan wat er allemaal te vinden is. Neussprays om te verhinderen dat je neus verstopt zit, -met een verstopte neus snurk je nog harder- , tabletten op basis van mineralen en plantenextracten, opbollende kussens die de snurkers verplichten om op hun zij te slapen en nog veel, veel meer. Feit is, snurken is een probleem voor veel mensen. Als je snurkt tijdens je slaap zal de kwaliteit van je slaap ongetwijfeld lager liggen. Maar vooral ook de slaapkwaliteit van de partner die er naast ligt, is abominabel. 

Zodra je aanbeland bent in de eerste slaapfase haalt die snurkende druktemaker je weer meedogenloos uit je slaap. Een por tegen je partner waardoor die op zijn zij rolt, brengt opnieuw rust en stilte in de slaapkamer. Helaas maar voor even…want enige tijd later begint het geluid dat zelfs het aantal decibels van een grasmaaier of mixer kan benaderen opnieuw. Het enige wat je dan nog rest, is het bed verlaten om ergens anders te gaan liggen. Je moet er wel even de moed voor hebben om uit dat warme heerlijke bed van je te stappen. Maar je troost jezelf dan maar met het feit dat je op die manier je nachtrust echt wel garandeert.

Zoveel lawaai! Waar komt het vandaan?
Niet iedereen snurkt. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans is dat je gaat snurken. Meer mannen dan vrouwen snurken. Na de menopauze hebben ook vrouwen er meer last van. Soms kan het zijn dat je het geërfd hebt van je ouders. Het vervelende geluid wordt veroorzaakt door een moeilijke ademhaling. De lucht die we inademen wordt niet gemakkelijk binnengelaten in de ademhalingspijp . Het ademen wordt bemoeilijkt door een mogelijke vernauwing,  bijv. gezwollen amandelen of een aangeboren kromming. Ook een verslapte tong die de keelopening verkleint, verhindert een gemakkelijke ademhaling. Daardoor moet de snurker met meer kracht de lucht inademen. De huig en verhemelte gaan vibreren en dat is wat je hoort.

Snurkers kampen ook vaak met een aantal kilootjes te veel. Het vet dat zich rond de keel nestelt, maakt de opening smaller. De lucht kan ook nu weer slechter naar binnen. Mensen die op hun rug slapen, snurken doorgaans meer. Maar ook zijslapers durven snurken. Alcohol is ongetwijfeld een boosdoener. Door de alcohol verslappen je spieren en dat vernauwt de keelholte met trillingen als gevolg.

Apneu: geen schaapjes tellen maar wel seconden.
Naast een snurker slapen is geen lolletje. Je wordt voortdurend uit je slaap gehaald wat een zware inbreuk is op je ideale nachtrust. Het snurken maakt je wakker. Je maakt je druk omdat je niet onmiddellijk de slaap opnieuw kan vatten. Je gedachten komen op gang en het piekeren over bepaalde problemen of je ‘to do lijst’ van de volgende dag slorpt je helemaal op. Van ongestoorde en verkwikkende nachtrust is er totaal geen sprake meer.

Helemaal griezelig wordt het wanneer je alleen nog maar ligt te luisteren naar de ademhaling van je partner. Snurken kan apneus uitlokken. Dat zijn korte adempauzes die wel tien seconden kunnen duren. Tien seconden lijken dan wel een eeuwigheid. Je bezorgdheid over het ademritme van je partner neemt de overhand. Door de ademstops komt er minder zuurstof in het bloed. De apneu patiënt wordt heel kort wakker. Als dit teveel gebeurt tijdens de nacht zal ook de snurker zelf ’s ochtends onuitgeslapen zijn en tijdens de dag kampen met vermoeidheid en concentratieproblemen. Wanneer de apneus zich talrijk opvolgen maakt de snurker op termijn veel kans op hartproblemen. Een medische behandeling en opvolging tegen apneu is zeker noodzakelijk. Er bestaan goede behandelingen met neusmaskers met heel goed resultaat.

De Sleepwise anti-snurktips.
Voor de partners van de ‘normale snurkers’ blijft het een zoektocht en is slapen in een andere ruimte vaak de enige oplossing. Daarom geven we hier nog een paar tips om het snurken zo veel mogelijk te beperken zodat jullie lekker knus samen in bed kunnen blijven liggen.

  1. Hou je gewicht in de gaten.
  2. Vermijd alcohol.
  3. Gebruik goede neussprays bij verkoudheden.
  4. Slaap op je zij.
  5. Zoek naar het beste hoofdkussen voor jou. De positie van je hoofd bepaalt mee of je gaat snurken of niet.

Sleepwise helpt graag mee zoeken naar een oplossing van het probleem. We hebben een groot assortiment aan hoofdkussens en vanuit onze expertise kunnen we je behoorlijk wat slaaptips geven. Daar gaat het bij ons om:  een ideale nachtrust voor jou en van je partner. Hou deze blog in de gaten want we posten binnenkort nog nieuws rond snurken. Tot gauw!

Natascha Wouterson
Wake up Happy.

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: