jump to navigation

Veel gehoorde klachten over Tempur ontzenuwd 14/02/2012

Posted by Slaapwijzer in Matrassen, NASA traagschuim, Tempur.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Over Tempur wordt wel eens gezegd: “you love it or you hate it”. Het maakt duidelijk dat slaapcomfort zeer persoonsgebonden is en niet elk merk of elke matras spontane fans heeft.

In verschillende fora en op het internet wordt er inderdaad geklaagd over een aantal ‘nadelen’ van Tempur. Maar waar komen deze nadelen vandaan? Zijn de bewuste gebruikers van Tempur matrassen in de winkel wel goed ingelicht? Is het verwachtingspatroon wel goed afgestemd? Of was er sprake van een “offer you cant’t refuse-deal”? Natuurlijk is het van groot belang dat je goed wordt geïnformeerd door de verkoper in een  beddenzaak, voordat je tot aanschaf van eender welke matras besluit.

Maar zijn de nadelen wel echt nadelen?  Laten we de meest gehoorde klachten eens op een rijtje zetten:

  • Slechte ventilatie? Wat veel mensen niet weten, is dat zweten in bed hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door het dekbed. Het warmte en vochtigheidsklimaat in bed wordt voor maar liefst 80% bepaald door het dekbed! Slechts 20%
    Tempur klachten ontzenuwd

    wordt bepaald door het matras. (bron: Ergonomie Institut München). Dus met een goed dekbed is dit prima op te lossen!

  • Tempur is zo warm! Dit sluit aan op het eerste punt en wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het dekbed. Daarnaast is het bij de keuze van het Tempur matras of eender welke matras van belang het punt zweten goed te bekijken. Heb je aanleg voor meer dan gemiddeld zweten of transpireren, kies dan voor het Tempur Royal matras of het Tempur Sensation matras. Te warm betekent eigenlijk ´Tempur doet wat het moet doen´. Een goede bloedsomloop is het resultaat en nogmaals 80% van de klimaatsbeleving ligt aan het dekbed, niet aan het matras!
  • Slecht of niet kunnen draaien? Tempur zegt niet dat je helemaal niet draait, maar minder. Het lichaam bepaalt zelf hoe vaak het tijdens de slaap draait. Dit wordt met name bepaald door de bloedcirculatie. De huid is ons grootste orgaan. Als de bloedcirculatie gehinderd wordt geven de hersen het signaal dat het lichaam moet draaien. Elk drukverlagend slaapsysteem zoals Tempur of bijvoorbeeld een waterbed zorgt ervoor dat je tijdens de slaap niet onnodig draait. Zo blijf je gemiddeld langer in je diepslaapfase. Het resultaat is dat je minder woelt en ’s morgens fitter wakker wordt. Kies je voor een Tempur Sensation matras, dan is het slecht of niet kunnen draaien geen enkele “issue”. Het is gemakkelijk draaien op het Tempur Sensation matras.
  • Tempur is hard? Klopt ten dele. Het Tempurmateriaal past zich namelijk aan de warmte van de omgeving aan, dus als het koud is op je kamer, dan is je bed ook harder. Rustig gaan liggen is genoeg, het drukverlagend materiaal werkt meteen op lichaamswarmte, dat wordt vastgehouden door je dekbed. Inmiddels heeft Tempur ook de Cloud matrassen op de markt gebracht. Deze zijn mals en blijven mals ongeacht de omgevingstemperatuur. Dit is ideeal voor personen met reuma of andere spier- en gewrichstaandoeningen. Sommige hoofdkussens van Tempur worden wel harder in een koude slaapkamer, vooral in de winter omdat deze niet onder het dekbed liggen. Personen die hiervoor gevoelig zijn kiezen liever voor een Sonata of Symphony kussen van Tempur. Deze kussen zijn net als het Cloud matras altijd mals en worden niet harder in de winter.

Tempur: you hate it or you love it! Veel hangt samen met een goed advies en het afstemmen van de verwachtingen. Een beddenwinkel binnenlopen en even een Tempur matras kopen is vaak geen goed idee. Laat je goed voorlichten en beoordeel of Tempur voor jou de juiste keuze is. Zoals je hebt kunnen lezen, zijn wat ons betreft hiermee de veel gehoorde klachten over Tempur ontzenuwd.

Reacties»

1. MEGAbed - 19/06/2012

Mooi artikel en heel duidelijk over de verschillende facetten van Tempur. Zeker goed om die meest gestelde vragen zo bij elkaar te zien met een duidelijk antwoord.

Peter De Vos - 03/07/2012

Wij hebben een Royal Deluxe 25 cm van gisteren.
Doch wéér heb ik ’t probleem: men heup zakt té diep in,en men schouders niet diep genoeg.
Gevolg:hangmat-houding en smorgens niet te harden pijn in onderrug!!
Denk dus dat ik een ander soort matras zal nodig hebben met,qualiteits latten bodem, waar ik de heupzone harder kan zetten,en schouderzone zachter.
Maar hoe ik dit moet gaan uitleggen aan die firma….zou dan al de 3 de matras wissel zijn….:-(

Slaapwijzer - 07/07/2012

Beste Peter,
Dank voor je input. Bij de keuze van je matras speelt de latten- of schotelbodem ook een rol. Voor de schotelbodems van Tempur bijvoorbeeld kan je ook een verstevigingsset bestellen. Hiermee kan je de schoteltjes zo instellen dat ze meer tegendruk geven bijvoorbeeld ter hoogte van de heup. In jouw geval mogelijks een goede oplossing.

Cindy - 15/06/2014

Gewoon je geld terugvragen, heb ik ook gedaan na verschillende tempur matrassen te hebben geprobeerd, onderbodem was prima> dus daar lag het niet aan. Nadat ik weken niet geslapen had, niet meer kon lopen van de rugpijn en gaf de leverancier toe dat een tempur niet voor iedereen geschikt is en zonder probleem mijn geld terug!

2. Rimon - 04/01/2013

Interessant verhaal (wij hebben Cloud matrassen 22 cm. dik), maar jammer dat er geen advies wordt gegeven omtrent welk dekbed men eventueel moet aanschaffen. Want wij hebben het enorm heet in bed en zijn beide geen zweterige types. Zowel synthetisch als dons geprobeerd, zonder resultaat het blijft enorm warm in bed in een koele slaapkamer!

Slaapwijzer - 04/01/2013

Beste Rimon, bedankt voor je reactie. Kameelhaar is zeker aan te raden. Als je je email adres mailt naar info@sleepwise.be zal ik je de nodige info doormailen.
Groetjes, Natascha

3. Katinka Leijendekker - 02/05/2013

Wij hebben een sensation de luxe van 27 cm dik op een latten bodem. We slapen er sinds een ruime maand op en het begint echt te wennen. Niet te warm en heerlijk uitgerust worden we wakker. Eerst sliep ik veel op de rug maar nu ook weer meer op de zij. Wij zijn erg tevreden. Een blijvertje. Wat ons wel opgevallen is, is dat de cloud en de original meer je lichaam volgen, waardoor je bewegingen trager worden, dit leek ons niet prettig. De sensation heeft high movement hetgeen meer bewegingsvrijheid geeft. Iets om beslist op te letten.

4. Bogaert Catherine - 06/10/2013

Wij twijfelen nog steeds als we een tempur zullen kopen, een beetje schrik dat deze ons teveel zullen doen transpireren, momenteel slaap ik op een testmatras de sensation dus nog even testen

Slaapwijzer - 07/10/2013

Beste Catherine, ben benieuwd of de Sensation matras van Tempur bevalt. Wist je dat de Royal matras van Tempur speciaal is ontwikkeld voor mensen die iets meer dan gemiddeld transpireren? De hoes van de matras is vervaardigd uit een soort 3-D materiaal voor betere ventilatie en in de matras zit een extra laag verwerkt die zorgt een nog betere vochtverspreiding. Hou je ons op de hoogte?
Natascha

5. Cornelis bedding - 13/01/2014

Elke matras is aanpassen en als je voor de eerste keer een Tempur matras koopt, is het verschil met andere matrassen vrij groot zodat de eerste nachten nogal eens slecht geslapen wordt.

Bogaert Catherine - 21/02/2014

Hallo het is uiteindelijk de tempur royal geworden en ik ben er reuze tevreden van. Als ik rugpijn heb ’s avonds merk ik na een nachtje slapen op mijn matras dat ik de volgende morgen klachten vrij ben.
Ik slaap ook dieper draai blijkbaar minder op deze matras.
Naar transpireren toe merk ik geen verschil met mijn vorige matras.
Dus ik ben een tevreden tempur klant !

6. Van Hove Mario - 12/03/2014

Hoi, wij willen ons ook een tempur bed aanschaffen, bed & bodem beiden van tempur. Ik heb veel problemen in de onderrug & in mindere mate in de schouders. We twijfelen over twee modellen, matras sensation de luxe 27 cm 90 x200 of original supreme 31 cm 90×200. Ook nog vermelden dat we in de wintermaanden een koude kamer hebben.
Graag jullie mening.
Andere suggesties zijn ook welkom.
Groeten, Mario.

Slaapwijzer - 15/03/2014

Beste Mario, beide matrassen zijn goed en beide matrassen kennen niet het probleem dat de matras ‘koud’ aanvoelt in de winter als je in je bed kruipt. Dit is eerder de opmerking die we horen van klanten bij de Original matrassen reeks van Tempur. Welke afmeting van matras ben je naar opzoek? Hoor graag en tot gauw. Natascha

Bogaert Catherine - 15/03/2014

Wij hebben de original deluxe omdat deze naar ventilatie de beste zou zijn, voelt hard aan maar na enkele minuten past hij zich perfect aan aan je lichaam. Ik slaap er nu enkele maanden op en ik moet zeggen mijn rug is stukken beter en voelt meer uitgerust aan ’s morgens.
Mijn schoonzus heeft de sensation deluxe die is zachter en ook zij zijn er heel tevreden over.

7. Van Hove Mario - 16/03/2014

Hoi,
Gisteren de knoop doorgehakt & twee matrassen besteld van tempur, voor mezelf een original de luxe 22cm & voor mijn partner de sensation
De luxe 22 cm in combinatie met een boxspring. Besteld in een winkel in Schilde waar je een fatsoenlijke uitleg krijgt & waar je ruim de tijd krijgt om alles te testen.
Groeten, Mario.

8. Daniellr - 02/04/2014

Eergisteren heeft mijn man een tempur schotelbed en 2 matrassen gekocht in den haag. Uitstekend geholpen. Voor mijn man de sensation original en voor mij de cloud. Mogen 14 dagen proef liggen. Ik ben er nog niet uit of ik de sensation of de cloud lekkerder vindt slapen. Kunnen jullie de verschillen nog een keer uitleggen?

Dank en groet, Danielle

Slaapwijzer - 03/04/2014

Beste Danielle, dank voor je bezoek aan onze blog ! Van belang is vooral of je een rug- zij en/of buikslaper bent. Ook je lichaamsbouw speelt een rol. Als je hoofdzakelijk zijslaper bent (dit zijn ongeveer 80% van de mensen), is het vooral van belang in zijligging goed te kijken of je heup 90° is. Kantelt de heup licht naar binnen, dan is de matras te zacht en kantelt deze licht naar buiten dan is de matras te stevig. Is de heup mooi 90°, dan is de matras op dit punt geschikt voor jou. Ook de schouder moet goed wegzakken. Als dit ook het geval is, dan kan je gerust voor de Cloud matras kiezen. Een ander aspect is of je veel dan wel snel transpireert in bed. Je ligt nl. iets dieper op een Cloud matras, dan de andere matrassen van Tempur. Je ligt zeg maar ‘iets meer omsloten’. Als dit geen ‘issue’ is, dan heb je denk ik de goede keuze gemaakt. Mocht je nog advies willen, dan ben ik steeds bereikbaar. Groeten, Natascha

9. kurt - 22/05/2014

Ik en mijn vrouw hebben ons verleden jaar een Tempur cloud matras plus elektrische bodem aangeschaft.
Mijn matras was direct na aankoop een blunder. Ik rolde namelijk letterlijk uit mijn bed. Tijdelijke oplossing was dus de matras te draaien zodat ik tot tegen de matras van mijn vrouw, zeg maar in het midden van het bed belande. De wachttijd eer deze matras werd vervangen was gigantisch lang. Tweede probleem deed zich enkele maanden geleden voor. Mijn elektrische bodem werkte niet meer naar behoren en kraakte letterlijk de spuigaten uit. Twee keer kwamen mensen van Tempur langs met de uitleg dat enkel een nieuwe bodem de oplossing zou bieden. Een derde keer kwam er iemand langs, terug zonder nieuwe bodem en spoot op het bed een bus silicone(vet) die nu de oplossing bied. Wat ik zéér sterk betwijfel! U wilt de wachttijd niet kennen (denk maanden!) vooraleer men met deze oplossing kwam. Conclusie…De prijs //kwaliteit // service voor zo’n dure aankoop is absoluut niet voor verdere aanrading vatbaar. Bovendien vraagt een Tempurmatras gewenning wat bij de meeste mensen niet lukt of wat ze msch. na hun dure miskoop niet durven toe te geven. Wat mij betreft is dit mijn laatste aankoop wat Tempur betreft. Hopelijk ben ik u hiermee als Tempur-leek van dienst.
Mvg

10. Cindy - 15/06/2014

Ik heb in mijn rolstoel een zitkussen van tempur; je kan net zo goed op een blok beton gaan zitten> zo verschrikkelijk hard is het, maar geleverd door de gemeente heb ik geen andere keus. Ik snap niet waarom men er mee wegloopt, ik heb ooit een tempur matras uitgeprobeerd, weken niet kunnen lopen van de rugpijn en van slapen kwam niets natuurlijk, godzijdank kon ik deze verschrikkelijke miskoop toen retourneren. Tempur is m.i. niet geschikt voor mensen met een slechte rug!


Geef een reactie

